The University of Sharjah (UoS) was established in 1997 by His Highness Sheikh Dr. Sultan bin Mohammed Al Qasimi, Member of the UAE Supreme Council and Ruler of Sharjah. A visionary leader, His Highness aspired to create a distinctive academic institution that would blend Islamic and Arab cultural values with the highest international standards, addressing the educational and developmental needs of the United Arab Emirates and the broader Gulf region.
Since its founding, UoS has steadily expanded to become a cornerstone of academic excellence. On September 11, 2007, the University opened a branch in Khorfakkan to meet the educational demands of the eastern region. On February 28, 2011, the Kalba campus was launched, followed by the inauguration of the University Hospital Sharjah and the University Dental Hospital Sharjah on June 11, 2011, reaffirming the University’s commitment to medical and health sciences. Further expansion came with the opening of the Dhaid campus on December 17, 2015, an advanced educational facility built at a cost of AED 60 million.
To support knowledge and research, a three-story library was inaugurated on the women’s campus on March 24, 2012, followed by a similar library on the men’s campus in 2013. The University added the Fine Arts Library in 2023 and the Medical Library in 2024. Each of these four libraries spans over 10,000 square meters and collectively holds 328,720 printed books, 35 printed journals, 450,000 e-books, 65,000 e-magazines, and access to 123 online databases.
Located in the heart of University City in Sharjah, the University’s main campus is architecturally inspired by Islamic and Arabic traditions and offers multimedia halls, advanced laboratories, modern libraries, student centers, sports complexes, and separate residential facilities for male and female students and faculty.
UoS offers 130 accredited academic programs as of Fall 2024/2025, including 57 bachelor's, 51 master's, 19 doctoral, and 3 professional diploma degrees across a wide range of disciplines. These include medical sciences, engineering, humanities, law, Islamic studies, public policy, the arts, and business administration. The University has built strategic partnerships with over 40 prestigious academic institutions worldwide and maintains an international outlook through its faculty, student body, and collaborative programs.
The Medical and Health Sciences Complex includes the Colleges of Medicine, Dental Medicine, Pharmacy, and Health Sciences, along with Medical Research Laboratories and teaching hospitals, ensuring excellence in education, research, and service.
Following the visionary leadership of His Highness, the University operated branch campuses in Khorfakkan, Kalba, and Dhaid until the academic year 2023–2024. These were transitioned into independent institutions, each continuing to enrich higher education in the region.
The University of Sharjah’s journey reflects its unwavering commitment to excellence in teaching, research, and community engagement. By continually evolving to meet society’s changing needs, UoS stands as a beacon of knowledge and inspiration for future generations.
UoS Vision:
Excellence in teaching together and research that matters to our community.
UoS Mission
We are an innovative world-class teaching, learning and research institution providing a distinctive, inspirational, creative, and supportive environment.
تأسست جامعة الشارقة في عام 1997 على يد صاحب السمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي، عضو المجلس الأعلى لدولة الإمارات العربية المتحدة وحاكم إمارة الشارقة. وقد سعى سموه، كرائد في مجال التعليم ورؤية ثاقبة، إلى إنشاء مؤسسة أكاديمية متميزة تجمع بين القيم الثقافية والحضارية الإسلامية والعربية، وبين أعلى المعايير الأكاديمية العالمية، لتلبي احتياجات دولة الإمارات ومنطقة الخليج.
منذ تأسيسها، شهدت جامعة الشارقة توسعاً مستمراً جعلها ركيزة من ركائز التميز الأكاديمي. ففي 11 سبتمبر 2007، افتُتح فرع الجامعة في خورفكان لتلبية احتياجات المنطقة الشرقية. وفي 28 فبراير 2011، تم تدشين فرع كلباء، تلاه افتتاح مستشفى الشارقة الجامعي والمستشفى الجامعي لطب الأسنان في 11 يونيو 2011، تأكيداً على التزام الجامعة بتخصصات الطب والعلوم الصحية. وفي 17 ديسمبر 2015، تم افتتاح فرع الذيد بتكلفة 60 مليون درهم إماراتي، كمركز متطور يعكس التزام الجامعة بالتعليم العالي.
وفي 24 مارس 2012، تم افتتاح مكتبة مكونة من ثلاثة طوابق في الحرم الجامعي للطالبات، تلتها مكتبة مماثلة في حرم الطلاب في عام 2013. وفي عام 2023، أُضيفت مكتبة الفنون الجميلة، وتبعتها مكتبة الطب في عام 2024. وتبلغ مساحة كل من هذه المكتبات أكثر من 10,000 متر مربع، وتحتوي مجتمعة على 328,720 كتاباً مطبوعاً، و35 دورية مطبوعة، و450,000 كتاب إلكتروني، و65,000 مجلة إلكترونية، و123 قاعدة بيانات إلكترونية.
يقع الحرم الجامعي الرئيس في قلب المدينة الجامعية بإمارة الشارقة، ويعكس مزيجاً رائعاً من الطراز الإسلامي والعمارة الحديثة، ويضم قاعات دراسية متعددة الوسائط، مختبرات علمية متقدمة، مكتبات متخصصة، مراكز طلابية، مجمعين رياضيين، وسكناً منفصلاً للطلبة والهيئة التدريسية.
برنامج 57، تشمل 2025/2024برنامجاً أكاديمياً معتمداً حتى خريف العام الأكاديمي 130وتقدّم جامعة الشارقة حالياً . وتغطي هذه البرامج طيفاً واسعاً من برامج دبلوم مهني 3برنامج دكتوراه، و 19برنامج ماجستير، و 51بكالوريوس، والتخصصات، منها العلوم الطبية، والهندسة، والعلوم الإنسانية، والقانون، والدراسات الإسلامية، والسياسات العامة، والفنون، وإدارة الأعمال. كما ترتبط الجامعة باتفاقيات تعاون وشراكات استراتيجية مع أكثر من 40 مؤسسة أكاديمية مرموقة حول العالم.
تضم المنظومة الطبية والصحية بالجامعة كليات الطب، وطب الأسنان، والصيدلة، والعلوم الصحية، والمختبرات البحثية الطبية، بالإضافة إلى المستشفيات التعليمية، بما يضمن جودة التعليم والبحث والخدمة المجتمعية في هذا المجال الحيوي.
وبتوجيه من رؤية صاحب السمو، توسعت الجامعة بفروع في خورفكان، وكلباء، والذيد، والتي تم تحويلها إلى جامعات مستقلة اعتباراً من العام الأكاديمي 2023–2024، مساهمةً في تعزيز منظومة التعليم العالي على مستوى الدولة.
ويجسد مسار جامعة الشارقة التزامها الراسخ بالتميز في التعليم والبحث وخدمة المجتمع. ومن خلال التكيّف المستمر مع المتغيرات المجتمعية، تواصل الجامعة دورها كمركز إشعاع علمي ومعرفي يلهم أجيال المستقبل نحو الريادة
الرؤية: التميز في التعليم والبحث الذي يلبي احتياجات مجتمعنا.
الرسالة :نحن مؤسسة تعليمية وبحثية عالمية المستوى، مبتكرة، توفّر بيئة متميزة وملهمة ومبدعة وداعمة للتعليم والتعلم والبحث
| Indicatorالمعيار | Maxالدرجة القصوى | Scoreالدرجة |
|---|---|---|
|
Full-time faculty & supporting staff FTE + Students (HC)
أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة بدوام كامل + الطلبة
|
80 | 60٫4 |
|
PhD faculty FTE + Students (HC)
أعضاء هيئة التدريس الحاصلون على دكتوراه بدوام كامل + الطلبة
|
30 | 21٫8 |
|
Percentage of distance-learning study hours (max 25%)
نسبة الساعات الدراسية عبر التعلم عن بُعد (بحد أقصى 25٪)
|
20 | 17٫8 |
|
Interdisciplinary academic programs
عدد البرامج الأكاديمية البينية
|
20 | 16٫1 |
|
Faculty with H-index ≥ 15 (last 5 years)
أعضاء هيئة التدريس بمعامل هيرش (H-index) ≥ 15
|
80 | 48٫8 |
|
External experts seconded / consulting / supervising
الخبراء المنتدبون للتدريس أو الإشراف أو الاستشارات
|
10 | 7٫5 |
|
Accredited training certificates in academic/research development
الشهادات التدريبية المعتمدة في التطوير الأكاديمي والبحثي
|
20 | 15٫7 |
|
Research papers with UG student participation (indexed journals)
الأبحاث بمشاركة طلبة البكالوريوس في مجلات مفهرسة عالمياً
|
30 | 22٫9 |
|
Major international award recipients (Nobel, Fields, King Faisal)
الحاصلون على الجوائز الدولية الكبرى
|
10 | 7٫6 |
| Category Totalمجموع المحور | 300 | 218٫6 |
| Indicatorالمعيار | Maxالدرجة القصوى | Scoreالدرجة |
|---|---|---|
|
Research papers in Scopus & Arabic impact factors (last 5 years)
الأبحاث المنشورة في Scopus ومعاملات التأثير العربية (آخر 5 سنوات)
|
80 | 45٫1 |
|
Q1 & Q2 papers % of total research output
نسبة الأبحاث المنشورة في المجلات Q1 و Q2
|
80 | 46٫5 |
|
Citations per published research paper
عدد الاستشهادات لكل بحث منشور
|
50 | 29٫7 |
|
Top 10% most cited papers – citations %
نسبة الاستشهادات ضمن أعلى 10٪ عالمياً
|
50 | 28٫0 |
|
Collaborative research papers with international universities
الأبحاث المشتركة مع الجامعات الدولية
|
30 | 16٫8 |
|
Collaborative research papers with non-academic institutions
الأبحاث المشتركة مع المؤسسات غير الأكاديمية
|
25 | 14٫5 |
|
Field-Weighted Citation Impact (FWCI)
الوزن النسبي للاستشهادات (FWCI)
|
40 | 23٫2 |
|
Approved research budget & % of university budget
الميزانية المعتمدة للبحث العلمي ونسبتها من ميزانية الجامعة
|
20 | 15٫4 |
|
Total funding for funded research projects (last 5 years)
إجمالي تمويل المشروعات البحثية الممولة (آخر 5 سنوات)
|
25 | 21٫3 |
| Category Totalمجموع المحور | 400 | 240٫5 |
| Indicatorالمعيار | Maxالدرجة القصوى | Scoreالدرجة |
|---|---|---|
|
SDG 9 research papers (industry, innovation, infrastructure)
أبحاث الهدف التاسع SDG 9 (الصناعة والابتكار والبنية التحتية)
|
50 | 30٫6 |
|
SDG 9 Q1 & Q2 papers % (Citescore list)
نسبة أبحاث SDG 9 في مجلات Q1 و Q2
|
50 | 29٫7 |
|
Funded development & innovation projects with beneficiaries
مشروعات التطوير والابتكار الممولة بالتعاون مع الجهات المستفيدة
|
5 | 3٫9 |
|
Creativity / entrepreneurship / innovation events
الأنشطة والفعاليات في الإبداع والريادة والابتكار ونقل التكنولوجيا
|
5 | 3٫9 |
|
Contracts between incubators and industry / research institutions
العقود بين الحاضنات التكنولوجية والأعمال والصناعة/المؤسسات البحثية
|
5 | 3٫7 |
|
Innovation & entrepreneurship center / incubators / TTO presence
وجود مركز أو وحدات للابتكار وريادة الأعمال / حاضنات / مسرّعات / مكتب نقل التكنولوجيا
|
5 | 2٫8 |
|
Patents citing university research outputs
براءات الاختراع التي تستشهد بمخرجات الجامعة البحثية
|
15 | 8٫2 |
|
Patent citations per 1000 research papers
متوسط استشهادات البراءات لكل 1000 بحث منشور
|
10 | 6٫0 |
|
Startups / spinoffs launched from university incubators
الشركات الناشئة والفرعية المنطلقة من حاضنات الجامعة
|
5 | 2٫8 |
| Category Totalمجموع المحور | 150 | 91٫7 |
| Indicatorالمعيار | Maxالدرجة القصوى | Scoreالدرجة |
|---|---|---|
|
International faculty + visiting professors
أعضاء هيئة التدريس الدوليون وأعضاء هيئة التدريس الزائرون
|
30 | 21٫1 |
|
International students
الطلبة الدوليون
|
30 | 23٫6 |
|
Joint / dual-degree programs with ranked universities
برامج الدرجات المشتركة أو المزدوجة مع جامعات مصنفة عالمياً
|
20 | 14٫6 |
|
Accredited academic programs (local or international bodies)
البرامج الأكاديمية المعتمدة محلياً أو دولياً
|
20 | 15٫1 |
|
Faculty & staff in academic exchange programs
أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة في برامج التبادل الأكاديمي
|
10 | 7٫1 |
|
Students in academic exchange programs
طلبة الجامعة المستفيدون من برامج التبادل الأكاديمي
|
10 | 6٫0 |
|
Community service activities outside campus
أنشطة خدمة المجتمع خارج الحرم الجامعي
|
10 | 7٫6 |
|
Open educational resources & facilities for non-affiliated users
إتاحة الموارد والأنشطة والمرافق التعليمية لغير المنتسبين
|
10 | 7٫8 |
|
Use of university facilities by industrial / beneficiary entities
استخدام الجهات الصناعية والمستفيدة لمرافق الجامعة التعليمية والبحثية
|
10 | 7٫2 |
| Category Totalمجموع المحور | 150 | 110٫1 |